| 
      
               ODPUSTIŤ 77-RÁZ – NIE JE TO  PRIVEĽA? NEMÁ AJ ODPUSTENIE SVOJE HRANICE? 
      Vtedy k nemu pristúpil Peter  a povedal mu: „Pane, koľko ráz mám odpustiť svojmu bratovi, keď sa proti  mne prehreší? Azda sedem ráz?“ Ježiš mu odpovedal: „Hovorím ti: nie sedem ráz,  ale sedemdesiatsedem ráz.  
        Preto sa nebeské kráľovstvo podobá kráľovi,  ktorý sa rozhodol vyúčtovať so svojimi sluhami. Keď začal účtovať, priviedli mu  jedného, ktorý bol dlžný desaťtisíc talentov. Ale pretože nemal skadiaľ dlh  vrátiť, pán rozkázal predať jeho aj jeho ženu, aj deti i všetko, čo mal,  a dlh splatiť. Vtedy mu sluha padol k nohám a na kolenách ho  prosil: „Pozhovej mi a všetko ti vrátim.“ A pán sa nad sluhom  zľutoval, prepustil ho a odpustil mu dlžobu. No len čo ten sluha vyšiel,  stretol sa so svojím spolusluhom, ktorý mu dlhoval  sto denárov. Chytil ho pod krk a kričal: „Vráť mi, čo dlhuješ!“ Jeho spolusluha mu padol k nohám a prosil ho:  „Pozhovej mi a dlžobu ti splatím.“ On však nechcel, ale odišiel  a vrhol ho do žalára, kým dlh nesplatí. Keď jeho spolusluhovia  videli, čo sa stalo, veľmi sa zarmútili. Išli a rozpovedali svojmu pánovi  všetko, čo sa stalo. A tak si ho pán predvolal a povedal mu: „Zlý  sluha, ja som ti odpustil celú dlžobu, pretože si ma prosil. Nemal si sa teda  aj ty zľutovať nad svojím spolusluhom, ako som sa ja  zľutoval nad tebou?“ A rozhnevaný pán ho vydal mučiteľom, kým nesplatí  celú dlžobu. Tak aj môj nebeský Otec urobí vám, ak neodpustíte zo srdca každý  svojmu bratovi.“ (Mt18, 21-35) 
      Vysvetlivky k textu: (zdroj: Sacra Pagina:  Evangelium podle Matouše, Angelo Scarano: Kázání, promluvy a úvody...) 
                  Rabíni učili, že ten istý hriech sa má odpúšťať len  trikrát – Ježišovo učenie teda ide opäť ďalej a prekračuje zbožnosť  farizejov a zákonníkov (viď Mt5,20 „ak vaša spravodlivosť nebude väčšia  ako spravodlivosť zákonníkov a farizejov, nevojdete do nebeského  kráľovstva.“) 
              Peter poznal rabínske učenie o trojnásobnom  odpúšťaní a poznal aj vysokú latku Ježišových nárokov. Preto možno  očakával, že si pred Ježišom trochu „šplhne“, keď prejaví veľkorysú ochotu až  „sedemnásobne odpustiť“. 
              Ježišova odpoveď sa dá preložiť dvojakým spôsobom – aj  ako 77-krát, aj ako 70krát 7krát. Či je tu myslené číslo 77 alebo 490, nie je  dôležité, zmysel je ten, že ochota odpustiť by nemala byť ohraničená. Vyjadruje  to aj hra s číslom 7, ktoré je pre Židov číslom plnosti.  
              Čísla z evanjeliového úryvku sú narážkou na čísla  z Knihy Genesis: Sedem ráz bude pomstený Kain, Lamech  však bude pomstený sedemdesiatsedem ráz.“ (Gn4,24) Avšak zatiaľčo Starý Zákon  hovorí o pomste ako o spôsobe vyrovnávania účtov, Nový Zákon prináša  slovo o láske a odpúšťaní. 
                  Talent (hrivna) bola veľmi vysoká peňažná jednotka.  Desaťtisíc talentov sa rovnalo 100 miliónom denárov. Denár bola denná mzda  robotníka vo vinici. Desaťtisíc talentov (hrivien) predstavovalo teda  astronomickú sumu (asi miliarda korún) – tak obrovský dlh, že ho služobník  nemohol splatiť. Sto denárov v porovnaní s touto sumou bola smiešna  suma – mzda asi za 100 dní, ktorú mohol dlžník ľahko splatiť, ak by pán prejavil  trpezlivosť. 
                   „A pán sa  zľutoval nad sluhom“ – v gréčtine je toto sloveso bohaté na význam  a znamená „jeho vnútro bolo pohnuté zmilovaním“. Toto slovo má rovnaký  slovný základ ako „materské lono“ – zdôrazňuje sa tým teda odpustenie zo srdca. 
      MYŠLIENKY NA UVAŽOVANIE: 
                  Odpúšťať.  Z celého srdca, bez stopy po pomste. Je to veľký a plodný postoj.  Taký bol Kristov postoj na kríži: „Otče, odpusť im, lebo nevedia, čo robia!“  Z tohto postoja vzišla tvoja i moja spása. (Josemaría Escrivá) 
              My skôr dokážeme  vidieť, že iní nám niečo málo dlžia (máme pocit krivdy, urazenosti pre ich  správanie), ako to, že my dlžíme Bohu omnoho viac. Niektorí ani nevidíme, že by  sme boli Bohu niečo dlžní – nekradneme, žijeme slušne. Skôr očakávame, že Boh  je niečo dlžný nám – za náš poctivý život, modlitby, obety... 
                   „Je ťažké naozaj odpustiť. Ako často odpúšťame  „zvysoka“, až to druhých uráža. Odpustíme, ale necháme druhého pokoreného.  Odpustíme, ale nepomôžeme mu vstať. To nie je skutočné odpustenie.“ (Ján Chryzostom  Korec) 
                  Boh odpúšťa mierou,  akou sme my ochotní odpustiť, čo vyjadrujeme v modlitbe Otčenáš: „a odpusť  nám naše viny, ako i my odpúšťame svojim vinníkom...“ Preto sa snažme, keď  to bude potrebné, aby sme vždy hneď odpustili tým, ktorí nám ubližujú. Pretože  akokoľvek by bola veľká ich neprávosť alebo urážky, ktoré nám spôsobili, nie je  to nič v porovnaní s tým, čo nám Boh odpustil. 
      SVEDECTVO ODPUSTENIA 
                  Svätý Otec Ján Pavol  II. v predvečer oslavy päťdesiateho výročia svojho kňažstva poprosil  o kázeň istého 84-ročného kňaza, jezuitu. Ten vo svojej homílii spomenul:  
               „Za kňaza som bol vysvätený v roku 1946 –  krátko predtým, ako komunistická strana v Albánsku prebrala moc  a iniciovala kruté prenasledovanie kresťanov. Vtedy zomrelo mnoho kňazov  ako mučeníkov za vieru. Mňa uväznili v roku 1947. Sedemnásť rokov som žil  na samotke a ešte viac rokov na nútených prácach. Mojím prvým väzením bol  obyčajný záchod v horskej dedinke. Predtým, ako ma tam zavreli, prinútili  ma vyzliecť sa, popod pazuchy mi uviazali lano. Potom ma zhodili na zem  a celú noc ma kopali a bili.  
              Je to neuveriteľné,  ale práve v túto noc som pocítil na tomto hroznom mieste v sebe  a okolo seba upokojujúcu prítomnosť Ježiša Krista. Vďaka tejto skúsenosti  som za celé tie roky nepocítil nenávisť ani odpor voči svojim mučiteľom.  Prepustili ma až roku 1989 ako 79-ročného.  
              Na slobode som raz  znenazdania stretol na ulici jedného zo svojich trýzniteľov. Srdce mi  v tom okamihu zaplavila odpúšťajúca láska. Pocítil som nesmiernu ľútosť  nad týmto mužom, podišiel som k nemu a objal som ho.“ 
              Odpustiť  neodpustiteľné je ťažké. Ale taký je kríž – pichľavé slová, tvrdé drevo, ostré  klince... 
      VYSOKÁ CENA ZA ZATRPKNUTOSŤ 
                  Žena, ktorá napísala  tento list, si myslela, že pomsta všetko vyrieši. Mýlila sa: 
              „Našla som svojho muža  s inou ženou. I keď ma požiadal o odpustenie, chcela som mu to  vrátiť, a tak som požiadala o rozvod. Deti ma prosili, aby som to  nerobila. Aj o dva roky neskôr sa manžel pokúšal získať ma späť, ale ja som  túžila po pomste. Nakoniec to vzdal, vzal si mladú vdovu s dvomi deťmi  a zariadil si život bezo mňa. Oni sú teraz šťastní a ja som úbohou  osamelou ženou, ktorá dovolila zatrpknutosti, aby jej zničila život.“ 
              Niet pochýb, že nevera  je nesprávna. Ale bez odpustenia ostane v človeku iba zatrpknutosť. Skôr  či neskôr prestane byť hnev iba emóciou a stane sa unášajúcou silou.  Zatrpknutosť sa stane smrteľnou a otrávi dušu.  
              Úbohý je život tých,  ktorí si horlivo strážia svoj „zoznam krívd“. Zrelým postojom je skutočná  láska. A tá nevedie nijaké záznamy o tom, čo pre druhých musí neustále  robiť, ani o urážkach, ktorých sa jej dostáva. 
  
  
   |